سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کارهای والا و ارجمند را دوستمی دارد و کارهای حقیر و خُرد را ناخوش می دارد [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
3  سفر طولانی آخرت  4

سکرات موت (سه شنبه 87/5/15 :: ساعت 6:12 صبح )

 

عقبه ی اول سکرات موت و شدت جان کندن است " حقیقتا بیهوشی مرگ که از آن روی گردان بودی آمد : و جاءت سکره الموت بالحق ما کنت منه تحید ( سوره ی مبارکه ی ق / آیه ی شریفه ی 19)" و این عقبه ای است بسیار دشوار که شدائد و سختیها از هر طرف به محتضر رو می کند . از طرفی شدت مرض ودرد و بسته شدن زبان و رفتن قوا از اندام ، از طرف دیگر گریستن اهل و عیال و وداع آنها با او و غم یتمیمی و بی کس شدن بچه ها ی خود ، از طرف دیگرغم جدا شدن از مال و منزل و املاک و اندوخته ها و چیزهای نفیس خود که عمر عزیز خود را صرف آنها کرده و به وسیله ی زیاد آنها را تحصیل نموده ، بلکه بسا شده که بسیاری از آنها مال مردم بوده و به ظلم و غصب آنها را مالک شده ، و آنگه چقدر حقوق بر اموال او تعلق گرفته و نداده . حال ملتفت خرابیهای کار خود شده که کار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده .

حضرت علی علیه السلام فرمودند : "به یاد می آورد اموالی را که آنها را جمع کرد و در راه پیدا کردن آنها ( از حلال و حرام ) چشم پوشیده ، واز جاهایی که مشتبه بود به دست آورد ، تبعات و پی آمدهای جمع کردن مالها همراه و ملازم اوست و مشرف بر جدایی  و فراق از آنها گشته است . اموال برای بعدی ها می ماند و از آنها بهره و لذت می گیرند . گوارائی و لذت مال غیر است و وبال و سنگینی بر پشت او مانده است" .

و از طرفی هول ورود به نشئه ای که غیر از این نشئه است و چشمش می بیند چیزهایی را که پیش از این نمی دید" پرده از جلوی دیدگانت برداشتیم که امروزچشمت بینا شده است : فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید ( سوره ی مبارکه ی ق / آیه ی شریفه ی 22) " .

می بیند حضرت رسول و اهل بیت طهارت صلوات الله علیهم اجمعین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب را حاضر شده اندتا درباره ی او چه حکم شود و چه سفارش نمایند واز طرف دیگر ابلیس و اعوان او برای آنکه او را به شک اندازند جمع شده اند و می خواهند کاری کنند که ایمان او از او گرفته شود و بی ایمان از دنیا بیرون رود  و از طرفی هول آمدن ملک الموت که آیا به چه هیئت خواهد بود و چه نحو جان او را قبض خواهد نمود .

شیخ کلینی روایت کرده از حضرت صادق علیه السلام که حضرت امیر المومنین علیه السلام را درد چشمی عارض شد حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله به عیادت آن حضرت تشریف بد ، دید او را که صیحه و فریاد می کشد ، فرمود : که آیا این صیحه از جزع و بیتابی است یا از شدت درد است ؟ امیر المومنین علیه السلام عرض کرد : یا رسو الله ! من هنوز دردی نکشیده ام که سخت از این درد باشد . فرمود : یاعلی ! چون ملک الموت نازل شود به جهت قبض روح کافر با خود بیاورد سیخی از آتش ، پس بیرون کشد روح او را با آن سیخ ! پس صیحه کشد جهنم ! حضرت امیر المومنین علیه السلام چون این را شنید برخاست و نشست و گفت : یارسول الله اعاده فرما برمن حدیث را زیرا که درد مرا فراموشی داد. پس گفت : آیا از امت شما کسی به این نحو قبض روح می شود ؟ فرمود : بلی حاکمی که جور کند. و کسی که مال یتیم را به ظلم و ستم بخورد . و کسی که شهادت دروغ بدهد.


¤ نویسنده: یازهرا مدد



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

»» منوها
[ RSS ]
[ Atom ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 7
مجموع بازدیدها: 55382
 

»» درباره خودم
 

»» لوگوی خودم
 

»» اشتراک در وبلاک
 
 

»» دوستان من
 

»» وضعیت من در یاهو