سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بدخو شود، همنشین و رفیقش دشمنش گردند. [امام علی علیه السلام]
3  سفر طولانی آخرت  4

اخبارى درباره فضائل صلوات (جمعه 87/5/18 :: ساعت 8:35 صبح )


1- شیخ کلینى (رحمه الله علیه ) به سند معتبر روایت کرده که حضرت امام محمد باقر (ع) یا امام صادق (ع) فرمودند: هیچ میزانى سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد - صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین - نیست . وقتى میزان اعمال انسان سبک باشد در آن صلوات گذارند و سنگین مى شود.
2- از حضرت رسول (ص) مرویست که فرمود: من روز قیامت نزد میزانم ، پس هر که گناهانش بسیار باشد که کفه سیئاتش سنگین باشد صلواتى را که براى من فرستاده بیاورم تا کفه حسناتش سنگین شود.
3- و نیز شیخ صدوق از حضرت امام رضا (ع) نقل کرده که فرمود: هر که قدرت نداشته باشد بر چیزى که گناهانش را برطرف کند پس بسیار صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد که آن ، گناهان را خراب و ویران مى کند.
4- از دعوات راوندى نقل است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود که هر کس به من هر روز سه مرتبه و در هر شب سه مرتبه از روى حب و شوق بر من صلوات فرستد بر خداوند سزاوار است گناهان او را که در آن شب و آن روز کرده است بیامرزد.
5 - و نیز از آن حضرت مروى است که در رؤ یا دیدم عمویم حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفر بن ابى طالب را که در پیش آنها طبقى است از سدر؛ پس یک ساعتى از آن میل کردند پس از آن ، سدر مبدل شد به انگور، پس یک ساعتى از آن خوردند پس از آن ، انگور رطب شد، پس یک ساعتى از آن میل کردند. من نزدیک ایشان رفتم و گفتم : پدرم فداى شما باد چه عملى یافتید که از همه اعمال افضل باشد؟ گفتند: پدران و مادران ما فداى تو باد، ما بهترین اعمال را صلوات بر تو، و سقایت آب ، و محبت على بن ابى طالب (ع) یافتیم .

6- و نیز از آن حضرت مرویست که هر کس بر من صلوات بفرستد پیوسته ملائکه براى او استغفار مى کنند.

7- شیخ کلینى از حضرت صادق (ع) روایت کرده که فرمود: هر گاه نام پیامبر برده شود پس بر او صلوات بسیار فرستید.
زیرا هر کس بر پیامبر صلوات بفرستد خداوند هزار صلوات بر او فرستد و فرشتگان و مخلوقات الهى بر او صلوات فرستند.
فقیر گوید که شیخ صدوق در معانى الاخبار روایت کرده از حضرت صادق (ع) در معنى ان الله و ملائکته یصلون على النبى الآیة . که آن حضرت فرمود: صلوات از خداوند عز و جل رحمت است و از ملائکة تزکیه است و از مردم دعاست .
و در همان کتاب روایت است که راوى گفت : ما چگونه بر محمد و آل محمد (علیهم السلام ) صلوات بفرستیم ؟ فرمود: مى گوئید: صلوات الله و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه على محمد و آل محمد والسلام علیه و علیهم و رحمه الله و برکاته . گفت : گفتم : چقدر ثواب است براى کسى که این صلوات را بر پیغمبر بفرستد؟ فرمود: آنچنان از گناه آزاد خواهد شد مثل روزى که از مادر متولد شده است .

8 - شیخ ابوالفتوح رازى روایت کرده از حضرت رسول صلى الله علیه و آله که فرمود: در شب معراج چون به آسمان رسیدم ملکى را دیدم که هزار دست داشت در هر دستى هزار انگشت و مشغول حساب و شماره کردن با انگشتان بود از جبرئیل پرسیدم که این ملک کیست و چه چیزى را حساب مى کند؟ جبرئیل گفت : این ملکى است موکل بر دانه هاى باران ، حفظ مى کند که چند قطره از آسمان به زمین نازل شده . پس من به آن ملک گفتم که تو میدانى از زمانیکه حق تعالى دنیا را خلق کرده است چند قطره باران از آسمان به زمین آمده است ؟ گفت : یا رسول الله قسم به آن خدایى که تو را به حق فرستاده به سوى خلق ، غیر از آنکه من مى دانم چند قطره باران از آسمان به زمین نازل شده ، به تفصیل هم مى دانم چند قطره به دریا فرود آمده و چند قطره در بیابان و چند قطره در معموره و چند قطره در بستان و چند قطره در شوره زار و چند قطره در قبرستان .
حضرت فرمود: من تعجب کردم از حفظ و تذکر او در حساب خود. پس ‍ گفت : یا رسول الله ، با این حفظ و تذکر و دستها و انگشتان که دارم حساب کردن یک چیزى را قدرت ندارم . گفتم : آن چیست ؟ گفت : قومى از امت تو که در جایى حاضر مى شوند و اسم تو نزد ایشان برده مى شود پس بر تو صلوات مى فرستند من قدرت ندارم ثواب آنها را شماره و حساب کنم .

9- شیخ کلینى در ذیل صلوات عصر جمعه روایت کرده : اللهم صل على محمد و آل محمد الاءوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیه و علیهم و رحمه الله و برکاته . هر که این صلوات را هفت مرتبه بگوید خداوند بر او به عدد هر بنده ، حسنه اى را رد مى کند و عملش در آن روز مقبول باشد و در روز قیامت که مى آید نورى مابین دیدگان اوست .

10 - روایت شده که هر که بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: ((اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم )) نمیرد تا امام قائم (ع) را درک نماید.


¤ نویسنده: یازهرا مدد



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

»» منوها
[ RSS ]
[ Atom ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 55089
 

»» درباره خودم
 

»» لوگوی خودم
 

»» اشتراک در وبلاک
 
 

»» دوستان من
 

»» وضعیت من در یاهو